Dafinul si mitologiea antica.

În Antichitate, povestea dafinului este legată de nimfa Daphne, nimfă = (fecioara in mitologia greaca - biologic = stadiul intermediar de transformare a larvelor in insecte).
Leucipus, fiul unui rege, s-a îndrăgostit de Daphne, dar s-a decis să nu o curteze în mod deschis deoarece ştia că ea evita bărbaţii.
Din acest motiv , Leucipus sa imbrăcat in haine femeieşti astfel castigand prietenia nimfei Dafne , astfel aceasta l-a (a) indrăgit (o) foarte mult. Dar Zeul Apollo o placea foarte mult şi el pe Daphne , iar din gelozie şi furie o face pe Daphne să dorească să se scalde într-un râu alături de "prietena" ei, astfel Leucipus e trădat in acest fel.
Daphne simţindu-se inşelată, porunceşte să fie omorât.
Într-o discuţie ca între zei, Eros este insultat de Apollo astfel ca răzbunare , zeul iubirii, îl săgetează cu săgeata dragostei pe Apollo. Deşi înzestrat cu darul profeţiei ştiind deci că nu o va putea îndupleca pe Daphne să fie a lui , Apollo incearcă din greu totuşi să o cucerească. Apollo zeul ce vindeca răni nu se putea vindeca singur de dragoste pe care acesta o purta. Daphne îi rezistă acestuia iar ca să scape , îl roagă pe Zeus să o transforme într-un laur (denumit şi dafin).
Scapand astfel de Apolo , dar acesta indragostit de sageata iubirii nu poate acepta aceasta astfel ca îmbrătiseaza trunchiul dafinului , si rosteste următoarele cuvinte: “Dacă nu poţi să fii soţia mea… vei fi desigur arborele meu; întotdeauna laurule tu vei încununa părul meu , chitara şi tolba mea. Vei fi podoabă generalilor când voci vesele vor cânta triumful şi când Capitoliul va vedea lungi procesiuni de sărbătoare.”
In Roma antica , frunzele de dafin erau folosite la confectionarea coroanelor ce se punea pe capetele învingatorilor. Tot de la cuvintul laur dar si laureat derivă cuvântul bacalaureat adica bacă de laur ( încununat cu lauri).

Dafinul.

Laur sau Dafin.
Dafinul, cu denumirea ştiinţifică - Laurus nobilis - este un arbust originar din Orientul Mijlociu, raspandit si in zonele mediteraniene are frunzele verzi usor lemnoase ondulate pe margini asemanatoare cu acele ale arborelui de cafea find umpic mai mici pana la 1/2 si tot o data si le păstrează verzi tot timpul anului ca si majoritatea arborilor mediteranieni care cresc in arealul sau natural citricii, maslini.
Perioada de inflorire: inceputul primaverii (martie-mai).
Face flori mici de un alb inpur la inceput ulterior galbui, verzui usor asemanatoare cu florile de soc si tei, mult mai mici si dispuse in buchetele ca si cele de struguri.
Fructele se concretizeaza in niste bobite mici mov negricioase de dimensiunea unui bob de mazare cate un singur fruct pe codita Din fruct se extrag uleiuri esentiale folosite in diverse domeni. Fructele se culeg cand sunt coapte, in octombrie-noiembrie. Ele se usuca in locuri calde si aerisite. Se conserva in vase de lut si saci panza ferite de umezeala.
Lemnul este de culoare alb-rosiatic,asemanatore celui de toia cu o duritate ridicata si densitate mare.
Arborele de dafin în zonele calde poate sa creasca foarte inalt intre 15-17 metrii, dar de cele mai multe ori este cultivat sub forma unui tufis mai putin inalt pentru culegerea frunzelor acestuia mult mai usor.
Cei cultivati in scop ornamental sunt tunsi si aranjati ca atare.
Dafinul se creste ca planta de ghiveci in zonele mai reci cum ar fi si tara noastra dar nu este o planta pretentioasa, el este foarte usor de intretinut.
Perioada de crestere intensa a plantei este din primăvara pana in luna august, iubeste soarele dar la fel de bine se adapteaza si la umbra diferenta find observate in dezvoltarea acestuia mai greoaie la umbra. In lipsa totala a soarelui, dafinul nu se mai dezvolta la fel de armonios si stagneaza. Adora temperaturile ridicate ale verii, 22-30 grade Celsius, dafinul fiind un iubitor de caldura. Rezistenta la inghet: pana la -7 grade celsius.

luni, 1 martie 2010

Dafinul din casa mea. Bolile si daunatori dafinului.

Bolile si daunatori dafinului:
Dafinul poate fi atacat de toti daunatorii care apartin celorlalte plante de apartament, din acest motiv cand apare vreun daunator la o singura planta din casa tratamentul pentru acestia trebuie aplicat tuturor plantelor din casa pentru evitarea imbolnaviri colective; dar cu precadere dafinu este predispus atacului de catre paduchele testos si paduchele lanos. Tratamentul este de durata si se poate utiliza Mospilan.
Urmariti puriceii care se fac pe frunzele dafinului si luati masuri imediat. Cel mai usor scapati de ei daca veti face o solutie de apa si sapun si stropiti zilnic frunzele pe ambele parti si apoi le stergeti cu delicatete. Repetati aceasta operatiune pana cand dispar puricii cu totul. Atentie evitati contaminarea solului cu substantele aplicate pe frunze.

23 de comentarii:

  1. dafinului meu i se usuca frunzulitele incepand din varf .nu mai este verde lucios si are aspect de planta bolnava.ce trebuie sa fac. Multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. intai frunzele devin foarte moi, apoi se inegresc.
      Trebuie schimbat pamantul, ghiveciul si verificate radacinile.
      La mine erau cateva putrezite, asa ca le-am taiat. La fel am procedat si cu varfurile radacinilor care au putrezit.
      Probabil ca am udat dafinul prea mult.
      Cat despre ghiveci, cel vechi avea o singura gaura de scurgere si apa ramanea mai mult timp in el. Ghiveciul nou are patru gauri de scurgere, iar daca am apa in farfuriuta, o scot cu o seringa de plastic. Tot secretul e sa nu ramana apa in farfuriuta.

      Ștergere
    2. Trebuie sa cauti cu atentie pe frunze,eu am gasit un paduche lanos de culoare alba,Dar se vede foarte greu

      Ștergere
  2. Frunzele dafinului meu are ceva foarte lipicios pe ele, dar de altfel e frumos si verde. Cum sa scap de acest lipici?

    RăspundețiȘtergere
  3. Növényét a lágy teknős pajzstetvek támadták meg. A ragacsos anyag a tetvek ürüléke, az ú.n. mézharmat. Lakásban a pajzstetvek ellen, elvileg, nem lehet permetezéssel védekezni. A következő lehetőségek kínálkoznak: 1, Próbálkozzon a levelek alapos ledörzsölésével. Ehhez szappanos vízzel átitatott puha szivacsot használjon, és minden növényi részt módszeresen tisztogasson meg A szivacsot folyamatosan öblítse ki, és szappanozza újra. 2, Ha ez nem segít, permetezze be növényeit MOSPILAN-nal a megfelelő hígításban. A szer gazdaboltokban kapható. Kérem olvassa el (bővebb felvilágositás érdekében) a szöveg román változatát is).


    Dafinul Dvs a fost atacat de paduchele lanos. Materia lipicioasa reprezinta excretiile parazitului (asa numita roua-de-miere). Combaterea parazitului care afecteaza plantele de apartament este, teoretic, irealizabila prin metodelele fitosanitare clasice. Aveti insa la dispozitie mai multe metode:
    1. Indepartati mazga de pe frunze folosind un burete moale imbibat in solutie de apa cu sapun, insistand asupra tuturor partilor plantei si clatind buretele cat mai des. Repetati procedeul la cateva zile.
    2. Daca acest lucru nu ajuta, pulverizati pe toata planta MOSPILAN (din magazinele fitosanitare), in dilutia ceruta de prospect. Alternativ, puteti folosi si alte substante, cum ar fi: Confidor Energy, Actara, Dantop, Nuprid, Movento 100 SC , Nurelle D.
    ATENTIE: Daca folositi oricare din subtantele mentionate mai sus in locuinta, tineti cont de faptul ca ele sunt TOXICE, deci nu tratati plantele care se afla in incaperi in care isi desfasoara activitatea sau dorm oamenii, decat in momentul in care acestia nu sunt acolo. La cca 2-3 ore de la tratare aerisiti b ine incaperea!

    RăspundețiȘtergere
  4. Off topic si numai pentru bloggerul-sef. RAR mi-a fost dat sa gasesc atatea greseli gramaticale (ortografie, ortoepie, sintaxa, culegere) ca pe blogul Dvs. Pacat, subiectele sunt bune. Poate nu ar strica o minima corectura inainte de postarea pe pagina! Asa, de amorul artei!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Crd ca ati gresit blogul. Acesta din cate vad totusi ca v-ati dat seama nu este blog de gramatica lumbi romane. Noi, cei preocupati de cresterea dafinului apreciem acest articol si chiar intelegem ce scrie. Pacat e ca suferiti din pricini care nu altereaza subiectul practic si pacat ca traiti in aceasta voata fara sa puteti fi fericit(a), deci traiti degeaba. Pacat!

      Ștergere
    2. bravos natiune. mai ai multe astfel de carcoteli?

      Ștergere
  5. Salut,tocmai am terminat de tuns circa 100 m gard dedafin . Cata frunza aruncata ma gandeam , la ce o fibuna? Dar ce tratament sa aplic la planta ;unele frunze sunt galbene ,unele rosii unele un verde inchis. As vrea sa fac un trtament ma lovesc pentru prima oara cu aceasta planta !

    RăspundețiȘtergere
  6. Salut dafinul meu are frunzele galbene și se de pune un fel de rugina pe el ce pot face?nu vreau sal pierd

    RăspundețiȘtergere
  7. Si dafinul meu a inceput sa aiba frunzele uscate , cred ca de la apa prea multa si paduche !

    RăspundețiȘtergere
  8. Oare trebuie schimbat pamantul? Ce sfat puteti sa.mi dati ?
    Va Multumesc !

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna Dafinul meu are viermi mici albi în pământ ce sfat îmi dati.Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  10. Și al meu are la fel viermișori mici albi în pământ ce trebuie să fac? Mulțumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ati reusit sa scapati de ei? Eu am pus in ghiveci SINTOGRILL(granule verzi) si in cateva ore am scapat de ei

      Ștergere
  11. Ati reusit sa scapati de ei? Eu am pus in ghiveci SINTOGRILL(granule verzi) si in cateva ore am scapat de ei

    RăspundețiȘtergere
  12. Dafin meu are pete maro atât pe frunze cât și pe tulpina ..ce puteți să mi recomandați?

    RăspundețiȘtergere
  13. Și eu am aceeași problemă la dafinul meu. Am adunat frunzele a rămas bețele cu cîteva verzi în vîrf. L-am spălat cu apă și am controlat frunzele rămase ,dar am văzut tulpina și are ceva maroniu gălbui acela o fi paduchele, nu știu. Am să încerc cu Mospilan.

    RăspundețiȘtergere
  14. Pamantul dafinului meu s-a umplut cu niste viermi mici,de culoare untului,cca.1 cm.lungime,si f.rapizi....in acelas timp sau umplut casa cu niste musculite mici negre de cca.2 mm....cum sa procedez sa le distrug

    RăspundețiȘtergere
  15. Dafinul meu nu mai are nici o frunza a rămas numai bete...ce as putea face ca să își revină?

    RăspundețiȘtergere
  16. Frunzele de o vreme se fac maronii la margini cu tenta de uscaciune.De asemenea toate frunzele parca sunt mai uscate ,ca de obicei.

    RăspundețiȘtergere